Ako sa historik vysporiada so správami o zázrakoch v evanjeliách.

Autor: Mária Tvrdoňová | 10.4.2013 o 14:19 | Karma článku: 10,14 | Prečítané:  377x

 Existujú objektívne historické kritéria, podľa ktorých odborníci posudzujú, či staroveký dokument je alebo nie je hodnoverný. Podľa týchto historických kritérií obstojí Nový Zákon omnoho lepšie ako mnohé staroveké dokumenty. Bol napísaný pomerne krátko po udalostiach a mimobilické zdroje a archeológia potvrdili mnohé detaily. Keby ktorákoľvek svetská knihu mala toľko dôkazov v prospech autentickosti ako má Nový Zákon, považovali by historici informácie, ktoré sú v nej uvedené za nesporný fakt.

 Prečo teda stále nájdeme nejakých historikov, spisovateľov a blogerov, ktorí spochybňujú dôveryhodnosť Nového Zákona?
Je to preto, že títo kritici vychádzajú z tohto svetonázoru: Boh nie je a preto sa nadprirodzené zázraky nedejú. Ak máme zaznamenaný nejaký zázrak, musíme to vedieť vysvetliť naturalisticky (pomocou prírodných zákonov).
Keby Nový Zákon nezobrazoval Ježiša ako divotvorcu, len ako nejakého učiteľa, historici by pravdepodobne nepochybovali, že evanjeliá zobrazujú historického Ježiša. Problémom však pre nich sú zázraky a najmä zmŕtvychvstanie.
Tento skepticizmus pokiaľ ide o zázraky je čiastočne oprávnený. Vieme, že o mnohých reálnych historických osobnostiach v priebehu ďalších generácií vznikali mytologické správy o zázrakoch a tieto správy vedci nepokladajú za hodnoverné.

Okrem toho v minulosti poverčiví ľudia všetko nevysvetliteľné považovali za zázrak ale veľa vecí veda vysvetlila.

Tiež si myslím, že pokiaľ sa nejaký jav dá vysvetliť prirodzenou cestou, treba uprednostniť to naturalistické vysvetlenie. Dokonca ani keď niečo veda vysvetliť nevie, netreba to hneď vyhlasovať za zázrak, lebo možno sa to v budúcnosti podarí vysvetliť vedecky.
Ale opačný extrém je to, keď sa stále viac a viac presadzuje ako objektívny fakt, že zázraky sa nedejú nikdy a všetko sa dá vysvetliť naturalisticky. Mŕtvi z mŕtvych nevstávajú, preto ani Ježiš nemohol byť vzkriesený.
Ale čo ak tento svetonázor nie je pravdivý?
Ako si môžu byť vedci istí, že Boh nie je a do tohto sveta nikdy nadprirodzene nezasahuje?

A čo svedectvá očitých svedkov Ježišovho života z 1. storočia?

V nasledujúcich blogoch ukážem, že Ježiš ako divotvorca nie je produktom mytológie, ktorá sa vyvíjala generácie, ale je to svedectvo jeho súčasníkov.
Netvrdím, že objektívny historik má napísať, že Ježiš otváral oči slepým a vstal z mŕtvych. Ale stačí ak napíše, že
Ježišovi súčasníci tvrdili, že robil zázraky a vstal z mŕtvych.
Už som spomínala, že filozofický predpoklad, že zázraky sa nedejú vôbec nemusí byť pravdivý. Veď aj v dnešnej dobe máme prípady, kedy boli vierou v Ježiša ľudia nadprirodzene uzdravení ako  som o tom písala v rubrike Skutočné príbehy.
Čo urobia lekári? Poprú to uzdravenie? Povedia: Od narodenia slepý človek nemohol začať po modlitbe vidieť, preto tento bývalý slepý buď musí byť stále slepý, alebo celý život len predstieral, že bol slepý? Nie. Väčšinou povedia: Nevieme si z medicínskeho hľadiska vysvetliť ako k tomuto uzdraveniu došlo, ale nemôžme poprieť, že tento človek bol naozaj uzdravený.
Rovnaký postoj by mali mať historici a mali by priznať, že Ježišovi súčasníci tvrdili, že robil zázraky a vstal z mŕtvych.
Moje nasledujúce články budú o historických dôkazoch Ježišovho vzkriesenia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?